Diakin terveydenhoitajaopiskelijat opettivat ysiluokkalaisille elämäntaitoja
Terveystapahtuma suunniteltiin yhdessä Aleksis Kiven peruskoulun terveystiedon opettajan Heli Niemisen sekä ysiluokkalaisten kanssa.
– Valitsimme toiminnallisten pisteiden teemoiksi seksuaalioikeudet, ehkäisy, elvytys, tajuttoman ensiapu, mindfulness ja ”mistä apua nuorelle”, Heli Nieminen kertoo.
Toimintaa ja kysymyksiä
Terveydenhoitajaopiskelijoiden tuli suunnitella pisteensä niin, että toiminta vetoaisi ysiluokkalaisiin. Pisteiden pääpaino oli toiminnallisuudessa, mutta opiskelijat olivat lisäksi varautuneet vastaamaan nuorten kysymyksiin. Pisteiden toteutuksessa oli käytetty erilaisia osallistavia menetelmiä kuten keskustelua ja kilpailuja.
– Päivä oli hektinen ja yllätyksiä täynnä. Aina kun uusi ryhmä käveli sisään, toteutus muuttui hieman lennosta. Jokainen nuori on erilainen. Heidän kysymyksensä ja omat kokemuksensa muokkasivat osaltaan toteutusta hieman uuteen muottiin, terveydenhoitajaopiskelija Sanna Posa kertoo.
Palautteen perusteella suosituin piste oli elvytys. Pisteessä oppilaat saivat harjoitella lapsen ja aikuisen elvyttämistä Anne-nukella. Myös mindfulness-pisteestä pidettiin paljon. Tässä pisteessä oppilaat tekivät Mielenterveysseuran rentoutumisharjoituksen ja heille kerrottiin Daylio-appista, mihin voi kerätä tietoa omista mielialoista.
– Opin menetelmiä, joita voin kokeilla, jos ahdistaa, eräs nuori kertoo.
Päivän lopetusta odoteltaessa terveydenhoitajaopiskelija Mari Laitinen veti spontaanisti liikuntasalissa koululaisille tanssituokion, mistä nuoret pitivät paljon.
– ”Skibidi-dance” oli parasta!
Tärkeää molemmin puolin
Terveydenhoitajaopiskelijat pääsivät terveystapahtumassa oppimaan todellisen työelämäyhteistyön kautta.
– Tapahtuma oli tärkeä molemmin puolin; nuoret saivat tärkeitä tietoja ja taitoja, ja samalla me opiskelijat opimme ryhmänohjaustaitoja. Tuntuu upealta, että olimme tukemassa ysiluokkalaisten hyvinvointia, rentoutusharjoitusta pitänyt Sanna Posa kertoo.
Terveystapahtuma oli osa kouluikäisen ja nuoren terveyden edistämisen opintojaksoa (2 op). Opintojakson tavoitteet toteutuivat hyvin. Terveystapahtumapäivässä nuoret kohdattiin sekä yksilöinä että ryhmissä. Nuorten osallisuuden lisääminen omien palveluiden suunnittelussa tuli huomioiduksi, koska he itse valitsivat päivän aiheet. Promotatiivinen työmenetelmä, jossa nuoren hyviä terveystottumuksia vahvistetaan ja etsitään luotettavaa terveystietoa, konkretisoitui oikean kohderyhmän kanssa.
Teksti ja kuvat: 5.–6. lukukauden terveydenhoitajaopiskelijat, terveysalan lehtorit Anu Piispanen ja Inga Klen