Oikea-aikainen tuki edistää opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelua
Hyvinvointia korkeakouluopintoihin-hanketta vetänyt Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos Rovaniemen palveluyksikön johtaja Minna Kestilä-Suopajärvi toteaa, että yksin ei tarvitse kuitenkaan selviytyä, mikäli opiskelijan omat voimavarat eivät riitä ja opiskelun punainen lanka katoaa. ”Verkostokarttojen lisäksi hankkeessa löydettiin hyvinvointia, opiskelua tukevia ja opintojen keskeyttämisiä ehkäiseviä toimenpiteitä. Ne on mallinnettu Avaimia opiskelijoiden hyvinvointia -työkirjaan. Materiaali, kartat ja toimintamallit, ovat kaikkien korkeakoulujen ja toimijoiden käytössä.”
Jatkuvan ryhmäytymisen toimintamalli tukee yhteisöllisyyttä
Opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen kannalta merkityksellisiä tekijöitä ovat onnistumisen, yhteisöllisyyden ja kuulluksi tulemisen kokemukset. Yhteisöllisyyttä tukemaan kehitettiin jatkuvan ryhmäytymisen toimintamalli. Malli sisältää ajatuksen siitä, että ryhmäytymisen elementit ovat mukana korkeakoulun päivittäisessä arjessa, havainnoidaan hyvinvoinnissa tapahtuvia muutoksia jatkuvasti ja edistetään positiivisia kokemuksia. Harjoitteet tukivat yhteisöllisyyden vahvistumista, niiden avulla voi miettiä omia vahvuuksia ja kehittää taitojaan myös työelämää ajatellen, pohtii valmentaja Sari Paihonen Oulun Vamoksesta.
Yksilöllinen, intensiivinen tuki on tehokasta
Hankkeessa tarjottiin intensiivistä yksilöllistä tukea ja ohjausta, tarvittaessa kotiin vietynä jokaisen opiskelijan henkilökohtaisen tilanteen, tarpeen ja toiveiden mukaan. ”Osa halusi apua mielenhallintaan ja mielenhyvinvointiin, osa opintoja edistävää tukea, motivointia ja keskustelua ja ratkaisujen etsintää. Valmentaja oli joillekin rinnalla kulkeva kannustaja, joillekin olkapää, johon nojata omien voimavarojen vahvistuessa”, summaa Paihonen.
”Opintoihin kiinnittyminen tapahtuu usein eri tukitoimien yhteisvaikutuksien avulla”, kiteyttää Helsingin Diakonissalaitoksen Vamoksen kehittämispäällikkö Vesa Sarmia.”Intensiivisen tuen piiriin ohjatuista opiskelijoista 80 % kiinnittyi takaisin opintoihin huolimatta lukuista riskitekijöistä. Sellaisia ovat mm. opintojen keskeyttämishistoria, aiemmat tukitoimet opinnoissa sekä pitkäkestoisen kiusaamisen kokemus ja yksinäisyys.”
Toimintamalleilla olisi juuri nyt käyttöä
Hankeaika osui ajanjaksoon, jolloin maailmanlaajuinen koronapandemia on muuttanut monen elämää. THL:n KOTT-tutkimuksen (2021) mukaan 70 % korkeakouluopiskelijoista koki opiskelun vaikeutuneen ja 40 %:lla oli psyykkistä oireilua päivittäin tai viikoittain.
”Etäopiskelu on aiheuttanut osalle opiskelijoista syöksylaskun alaspäin opiskelussa ja hyvinvoinnissa. Opiskelu on tuntunut välillä kuin suunnistaisi ilman kompassia ja karttaa”, sanoo Lapin ammattikorkeakoulun opiskelija Elina Kallio.
Hyvinvointia korkeakouluopintoihin -hanke tarjoaa avaimina toimenpidemalleja, joilla opiskelijat saadaan kiinnittymään takaisin opintoihin ja tuetaan opiskelijoiden hyvinvointia. Erityisesti ammattikorkeakouluja hyödyttäisi yhteistyö järjestöjen kanssa, jotka ovat erikoistuneet hyvinvointiin ja opiskelukyvyn vahvistamiseen. Järjestöjen vahvuus on ohjaus- ja valmennusosaaminen. Sillä tuen tarpeessa oleva opiskelija saadaan kiinnitettyä opintoihin.
Hyvinvointia korkeakouluopintoihin -hankkeen toteuttajat olivat Diakonia-ammattikorkeakoulun Oulun kampus, Lapin ammattikorkeakoulu, Oulun Diakonissalaitos sekä Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos Rovaniemi ja Vamos Oulu. Mukana toteutuksessa olivat myös YTHS, opiskelijajärjestöt Rotko ja O´Diako, Erilaisten oppijoiden liitto sekä muita kolmannen sektorin toimijoita. Hankkeen rahoitti Euroopan sosiaalirahasto (ESR).
Diakonissalaitoksen mediatiedote 24.2.2022