Siirry sisältöön

Yhteisölähtöistä kehittämistä kansainvälisessä ympäristössä

Opiskelijoita kuuntelemassa luentoa.
Kansainvälisen BIP (Blended Intensive Programme) -kurssin intensiiviviikko kokosi opiskelijoita ja opettajia neljästä eri Euroopan maasta kehittämään yhteisölähtöistä työskentelyä erityisesti sosiaali-, kirkon ja nuorisotyön aloilla. Yhteisölähtöisen kehittämisen teemalla järjestetty BIP tarjosi osallistujille mahdollisuuden oppia uutta innovatiivisin menetelmin ja verkostoitua eurooppalaisten kollegoiden kanssa.

Elokuun BIP-kurssin sekä Järvenpäässä ja Helsingissä 8.–13.8. järjestetyn BIP-intensiiviviikon teemana oli tällä kertaa ”Asset-based community development”, joka viittaa yhteisölähtöiseen kehittämiseen.

– Yhteisöjen kehittämisellä ja yhteisöjen kanssa työskentelemisessä on pitkät juuret esimerkiksi sosiaali- ja kirkon aloilla. Työskentelyssä lähdetään liikkeelle siitä, että jokaisella ihmisellä on voimavaroja ja vahvuuksia, joita he tuovat mukanaan, kirkon alan lehtori Heini Sajalin kertoo.

– Yhteisölähtöisessä työskentelyssä tunnistetaan, että vaikka ihmisellä on vaikeuksia, niin heillä on myös voimavaroja. Tällöin ei tehdä asioita ihmisten puolesta vaan yhdessä heidän kanssaan. Tämä lisää myös ihmisen mahdollisuutta kokea osallisuutta.

Mukana olevia viittä korkeakoulua Irlannista, Saksasta, Suomesta ja Walesista yhdistää yhteisölähtöisyys ja siksi ne valikoituivat mielekkäiksi yhteistyökumppaneiksi.

– Yksinäisyys ja irralleen jääminen ovat jaettu yhteinen ongelma Euroopassa, joten tähän ongelmaan puuttuminen on hyvä peruste eurooppalaiselle yhteistyölle, Sajalin summaa.

Ihmisiä katsomassa valkotaulua, yksi ihminen osoittaa tekstiä taululla.
Ryhmätöiden tuloksia käytiin yhdessä läpi opiskelijoiden ja lehtoreiden kanssa.

Valottumista ja uusia näkökulmia

Yksi intensiivijakson ensimmäisistä opiskelijoiden tehtävistä oli osallistua valottumisharjoitukseen. Siinä opiskelijat päätyivät eri puolille Helsingin keskustaa havainnoimaan ja tekemään huomioita ympäristöstään. Tätä ennen opiskelijat olivat koostaneet oman tiiviin elämäkertansa. Harjoituksen jälkeen tehtävänä oli pohtia ryhmissä tehtyjä havaintoja omien elämäkertojen kautta. Monille opiskelijoille valottumisharjoitus oli silmiä avaava.

– Oli yllättävää nähdä, miten oma elämäkerta ja tausta vaikuttaa siihen, mitä näen ja koen ympärilläni. On kiinnostavaa pohtia, miten omat lähtökohdat vaikuttavat vaikkapa nuorisotyön tekemiseen käytännössä, opiskelija Amber Percy Wrexham Glyndwr Universitystä Walestista pohtii.

Saksalaisen EH Ludwigsburgin sosiaalialan opiskelija Leon Groetz oli erityisen innostunut mahdollisuudesta tutustua sosiaalityöhön eri kulttuureissa.

– Oli kiinnostavaa päästä opiskelemaan englanniksi ja tapaamaan ihmisiä eri kulttuureista. Eri maissa sosiaalityön painotukset voivat vaihdella. Kansainvälisen kokemuksen lisäksi olikin kiinnostavaa tutustua sosiaalityöhön eri kulttuureissa ammatillisesta näkökulmasta, hän sanoo.

Opiskelijat kiittelivät eri ammatillisten näkökulmien moninaisuutta ja yhdistymistä BIP-kurssilla.

– Erilaiset taustat opiskelijoilla ja opettajilla – diakonian, nuorisotyön ja sosiaalityön näkökulmat – muodostivat yhdessä hyvän sopan, josta voi maistaa erilaisia ainesosia. Se luon ammatillisesti kiinnostavan yhdistelmän, Diakin DSS-opiskelija Cucu Wasseh pohtii.

Ihmsiä pöydän ympärillä tekemässä ryhmätyötä
Opiskelijat tekivät paljon ryhmätöitä intensiivikurssilla.

Kansainvälisyys lisää ammatillista itsevarmuutta

Ammatillisen asiantuntemuksen kehittämisen lisäksi opettajat pitävät opiskelijoiden kansainvälisten valmiuksien kehittämistä arvokkaana. BIP tarjoaa ennen muuta kokemusta eri kulttuurissa ja kieliympäristössä työskentelystä.

– Tämä saattaa olla monelle ensimmäinen kansainvälinen kokemus ammatillisesti ja on hienoa nähdä heidän saavan lisää itsevarmuutta. Omien kulttuuristen ja kansainvälisten valmiuksien kasvattaminen on tärkeää ja hienoa, että nuoret voivat tehdä tällaista opiskelijavaihtoa, lehtori Hayley Douglas Wrexham Glyndwr Universitystä yliopistosta sanoo.

Opetushenkilöstölle BIP tarjoaa niin ikään oppimisen paikkoja.

– On ollut hienoa tutustua ja saada ideoita uusista opetusmenetelmistä. Samaan aikaan on ollut ilo huomata, että monissa maissa on – kielestä ja kulttuurista riippumatta – myös paljon yhdistäviä tekijöitä samoilla aloilla. Joskus akateemisessa maailmassa saattaa joutua puolustamaan oman opintoalan asemaa ja menetelmiä. On virkistävää nähdä viiden eri korkeakoulun opetuksessa myös yhtäläisyyksiä. Tämä on tärkeä viesti myös opiskelijoille: omalla alalla on kansainvälisesti jaettua ajattelua ja hyviksi todettuja menetelmiä, Cindy O’Shea University College Corkista Irlannista huomauttaa.

Kameran takana kaksi ihmistä sohvalla istumassa.
Opiskelijoita haastateltiin heidän BIP-kokemuksestaan. Kuvassa Diakin opiskelijat Mirka Lähdeaho-Vilén ja Cucu Wasseh.

BIP on tehokas tapa oppia

BIP-ohjelma koostuu verkkotyöpajoista ja -ryhmätöistä sekä intensiivijaksosta ohjelmaa koordinoivassa korkeakoulussa. EH-Ludwigsburgin opettaja Manuela Hees pitää tätä tehokkaana tapana oppia.

– Yhteisölähtöisessä kehittämisessä lähdetään liikkeelle vahvuuksista. BIP tekee tätä myös käytännössä kumppaneiden ja opiskelijoiden vahvuuksia yhdistämällä. Työskentely on ollut tuottoisaa.

BIP tarjoaakin opettajille kansainvälisen opetuskokemuksen lisäksi mahdollisuuden oppia itse ja kehittää uusia yhteistyökuvioita.

– Samalla kun opetamme, opimme itse myös kumppaneiltamme. Jo nyt on syntynyt paljon ideoita, miten yhteistyö voisi jatkua, sanoo FHWS:n professori Vera Taube.

Asset-based Community Development -BIP-kurssiin osallistui viisi korkeakoulua neljästä eri maasta: Diakin lisäksi University of Applied Sciences Würzburg-Schweinfurt (Saksa), Protestant University of Applied Sciences Ludwigsburg (Saksa), University College Cork (Irlanti) and Wrexham Glyndwr University (GB). Diakin opetushenkilöstöstä sisällöstä vastasivat kirkon alan lehtorit Jouko Porkka ja Heini Sajalin.

Seuraava Diakin koordinoima BIP, aiheena Eco-social change, järjestetään 24.10.–2.12.2022. Lue lisää verkkosivulta.

Ihmisiä ringissä luentosalissa.
BIP-intensiivikurssille osallistui kymmeniä opiskelijoita neljästä eri Euroopan maasta.

Mikä on BIP?

  • BIP eli Blended Intensive Programme on monimuotoinen intensiivikurssi, joka tarjoaa mahdollisuuden verkostoitua ja vahvistaa omaa ammattitaitoa kansainvälisessä ympäristössä.
  • koostuu verkko-opiskelujaksosta ja intensiivikurssista kumppanikorkeakoulussa
  • tarjoaa joustavan liikkuvuusmahdollisuuden erityisesti lyhytkestoisesta kansainvälisestä oppimiskokemuksesta tai vaihtojaksosta kiinnostuneille opiskelijoille
  • on suunnattu kaikkien alojen ja eri vuosikurssien opiskelijoille
  • lisätiedot: https://www.diak.fi/…/blended-intensive-programmes-at-diak/