Diak lanseeraa uuden Master Schoolin, jossa opiskelija on keskiössä
Diakonia-ammattikorkeakoulu on kehittänyt kuluneen vuoden aikana ylempien ammattikorkeakoulututkintojensa (YAMK) konseptia, sisältöjä ja toimintamalleja opiskelijapalautteen sekä työelämän tarpeiden perusteella. Kehittämisen tuloksena Diak lanseeraa uuden konseptin mukaisen Diak Master Schoolin, joka kokoaa yhteen Diakin ylemmät AMK-tutkinnot.
Diak Master Schoolin koulutukset ovat sosiaali- ja terveysalan, kirkon alan sekä tulkkauksen alan kehittämiseen ja johtamiseen valmistavia ylempiä tutkintoja. Ensimmäiset koulutukset tulevat haettavaksi Diak Master School -brändin alla kevään yhteishaussa 13.3.–27.3.2024.
– Olemme ylpeitä siitä, että Diak Master School on kehitetty opiskelijoidemme toiveet ja tarpeet huomioiden. Esimerkiksi opiskelijoiden tuki ja ohjaus on hyvin kattavaa. Opiskelija saa Diak Master Schoolista syvän asiantuntijuuden lisäksi poikkeuksellisen vahvan kohtaamisen taidon ja eettisen osaamisen, kertoo Diak Master Schoolin koulutus- ja tutkimuspäällikkö Merja Männistö.
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot on tarkoitettu jo työelämässä oleville korkeakoulututkinnon suorittaneille. Tutkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Tutkintojen laajuus on 60 tai 90 opintopistettä ja opinnot kestävät 1–2 vuotta.
Opiskelijan hyvinvointiin ja ohjaukseen panostetaan
Aikuisen opiskelijan arki voi olla kiireistä ja eri opiskelijoilla on erilaisia tarpeita. Diak Master Schoolissa tuetaan kaikkien opiskelijoiden mahdollisuutta osallistua, oppia ja osoittaa osaamistaan. Tällöin niin opetuksen suunnittelussa kuin toteutuksessakin otetaan huomioon oppijoiden moninaisuus.
Opiskelijaa tuetaan yksilöllisesti esimerkiksi tiedonhaussa ja -hallinnassa, itsearviointikyvyssä, hyvinvoinnissa ja verkostoitumisessa. Ohjauksessa keskitytään siihen, että opiskelija tunnistaa oman osaamisensa ja pohtii henkilökohtaisia tavoitteitaan koulutukselle.
– Diak Master Schoolissa opiskelijoiden eri taustat, elämäntilanteet ja kehittymistavoitteet otetaan huomioon. Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan antama tuki ja ohjaus jatkuvat suunnitelmallisesti koko koulutuksen ajan, kerran kuukaudessa ja erillisinä ryhmätapaamisina. Myös urasuunnitteluun kiinnitetään paljon huomiota, Männistö kertoo.
Opiskelija saa tukea myös muilta opiskelijoilta toistuvissa vertaismentorointiryhmissä. Opiskelijan muuttuvissa elämäntilanteissa tukea antavat myös kuraattori ja oppilaitosdiakoni sekä YTHS.
Opintojen lopun tuessa korostuvat muun muassa uraohjaus, verkostoituminen ja tulevaisuuden mahdollisuuksien kartoittaminen.