Siirry sisältöön

Osallisuutta hyvinvointipalveluihin

Asiakkaiden osallisuuden merkitystä korostetaan hyvinvointipalveluissa tänä päivänä paljon. Parhaimmillaan osallisuus tuottaa asiakkaalle kuulluksi ja kohdatuksi tulemisen kokemuksia ja tukee toimintakykyä. Uusi Dialogi-median teemanumero on ilmestynyt.

Osallisuuden kokemus lisää hyvinvointia, turvallisuuden tunnetta ja uskoa omiin mahdollisuuksiin. Osallisuuden merkitys on viime vuosina korostunut myös erilaisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palveluita halutaan kehittää yhä enemmän yhdessä asiakkaiden kanssa.

Osallisuuden menetelmiä

Diakissa kehitetään osallisuuden menetelmiä sote-palveluissa erityisesti Osallistava hyvinvointityö -osaamiskärjen puitteissa. Tavoitteena on muuttaa sote-alan työkäytäntöjä siten, että töitä tehdään yhdessä ja tasavertaisemmin asiakkaiden kanssa, sanoo Diakin sosiaalialan yliopettaja Jari Helminen Dialogi-mediassa.

– Tavoite on etsiä ja kehittää keinoja, joilla edistää työntekijöiden ja asiakkaiden entistä tasavertaisempaa ja huomioivampaa yhteistyötä.

Osallisuus tarkoittaa sitä, että asiakasta kuunnellaan esimerkiksi hänen palvelukokonaisuuttaan mietittäessä. Osallisuuskeskustelun lisääntyminen sote-alalla kertoo Helmisen mukaan siitä, että asiaan on havahduttu myös ammattilaisten parissa. Aina asiakkaille ei ole ollut tarjolla todellista osallistumisen mahdollisuutta.

– Sikäli tilanne on nyt hankala, ettei asiakkaille välttämättä ole nyt mahdollisuuksia tarjota valinnanvaraa palveluista ja työskentelytavoista, kun palveluvalikoima Suomessa vain kapenee. Silti ammattilaisen tavoitteena tulee aina olla se, että asiakkaan kanssa yhdessä mietitään mikä etenemistapa hänelle parhaiten sopisi. On tärkeää tarjota mahdollisuutta olla aktiivisesti mukana, Helminen sanoo.

Tukea ja toimintakykyä

Osallisuus hyvinvointipalveluissa voi tarkoittaa esimerkiksi asiakkaan kuuntelemista ja vaikuttamismahdollisuuksien avartamista. Aidon osallisuuden lisäämisessä riittää kuitenkin vielä työtä, sanoo lastensuojelu- ja mielenterveyspalveluiden asiakas Heli Koivula Dialogissa.

Varsinkin lastensuojelussa ongelmat ovat usein monisäikeisiä ja edellyttävät monenlaisia ammattilaisia. Palveluverkossa asiakkaan osallisuuden toteutuminen voi olla haastavaa.

–  Olen laskenut, että olen viisivuotisen lastensuojelutaipaleemme aikana tavannut noin 180 eri ammattilaista. Se on jo aika iso kokonaisuus. Vaikka kuinka haluaisit osallistua joka suuntaan niin se alkaa näin isossa kokonaisuudessa olla mahdotonta, Koivula sanoo.

Parhaimmillaan osallisuus tukee asiakkaan toimintakykyä. Heli Koivula kiittelee erityisesti palveluita, joissa tuetaan asiakkaan tai tämän perheen arjessa pärjäämistä.

–  Itse näen tärkeänä myös osallisuuden näkökulmasta, että ihmistä autetaan pitämään huolta omasta arjestaan. Kun joku vähän tuuppaa ja auttaa, se auttaa itseäkin näkemään, että minä jaksan ja pystyn, Koivula sanoo.

– Uskon, että osallisuuden kokemus voi syntyä ihan vain hyvästä kohtaamisesta. Yksinkertaisimmillaan kyse on nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta. Silloin voi olla helpompaa hyväksyä myös oma tilanne ja päästä eteenpäin.

Dialogi-median uusi teemanumero Osallisuutta hyvinvointityöhön tuo esille osallisuuden merkitystä ja erilaisia osallisuutta lisääviä menetelmiä sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Dialogi on Diakonia-ammattikorkeakoulun verkkomedia, joka tekee näkyväksi Diakin asiantuntemusta, vahvuusalueita ja tuloksia. Dialogissa herätetään keskustelua ja otetaan kantaa ajankohtaisiin aiheisiin.