Moniammatillisia simulaatioita kansainvälisessä ympäristössä
Terveydenhoitajaksi Helsingin-kampuksella opiskeleva Minna Ivanainen osallistui BIP-kurssille jo toista kertaa. Aiemmin hän on osallistunut kurssille Oslossa.
– Pienen lapsen takia en pystynyt lähtemään vaihtoon pidemmäksi aikaa, joten siksi kiinnostuin mahdollisuudesta kansainvälistyä intensiivikurssilla. Olen kuullut, että tulossa on myös lisää, joten nämä kiinnostavat edelleen, Ivanainen kertoo.
Simulaatiokurssilla opiskelijat pääsivät etsimään tietoa ja simuloimaan sote-alan case-tapauksia. BIP-simulaatiokurssilla opiskelijat pääsevät oppimaan, miten hoitotyötä tehdään eri maissa.
– Vaikka hoito olisi sama, käytännöt, järjestelmät ja toimintatavat sote-alalla vaihtelevat eri maissa. Kurssilla pääsee myös harjoittelemaan tiimityöskentelyä, Ivanainen pohtii.
Oulussa viimeistä vuotta sairaanhoitajaksi opiskeleva Elina Patosalmi lähti BIP-kurssille opettajan suosituksesta.
– Parasta on ollut omalle epämukavuusalueelle meneminen ja itsensä haastaminen. Kurssilla pääsee tutustumaan eri kansalaisuuksiin. Suosittelen lämpimästi osallistumista. Ilmapiiri on ollut todella rento ja on ollut helppo tutustua muihin. Myös simulaatiot ovat olleet antoisia ja opettavaisia, Patosalmi kertoo.
Ammatillista ja sosiaalista oppia
BIP-kurssi koostuu etäopiskelusta sekä viikon mittaisesta intensiivijaksosta kumppanikorkeakoulussa Suomessa tai ulkomailla. Diakissa järjestetyllä BIP-simulaatiokurssilla oli opiskelijoita norjalaisesta VID Specialized University -korkeakoulusta ja belgialaisesta Karel de Grote -korkeakoulusta. Monia houkutteli kurssille mahdollisuus matkustaa Suomeen.
– Rakastan matkustamista ja halusin päästä tutustumaan Suomeen. Opiskelen sairaanhoitajaksi ja oli kiinnostavaa tutustua sairaanhoidon opiskeluun Suomessa. Vaikka simulaation harjoittelu eri maista tulevien kanssa kestää kauemmin, oppii samalla uudenlaisia tapoja tehdä asioita, kertoo Emma Thormodsæther Norjasta.
BIP-kurssilla opiskellaan intensiivisesti, mutta mukana on myös paljon kulttuuriin tutustumista ja sosiaalista toimintaa. Yannick Scheers Karel de Grote -korkeakoulusta pitää yhdistelmää toimivana.
– Ammatillisesti olen oppinut todella paljon. Koko ajan ei kuitenkaan vain opiskella vaan mukana on myös vapaa-aikaa, jota suomalaisopiskelijat ovat järjestäneet. Pidän BIP-kurssia hyvänä tapana oppia ja saada kokemusta uusista tilanteista, Scheers pohtii.
Korkeakoulut toisiltaan oppimassa
BIP-kurssi tarjoaa mahdollisuuksia paitsi opiskelijoille myös opettajille. Vaikka simulaatioita tehdään kaikissa mukana olleissa kumppanikorkeakouluissa, on hyödyllistä nähdä miten niihin liittyvät ohjeistukset ja käytännöt vaihtelevat.
– Esimerkiksi olemme oppineet eri maissa tehtävistä nopeista, lyhytsimulaatioista. Olemme Diakissa tottuneet tekemään pidempiä simulaatiokokonaisuuksia sisältäen valmistautumisen, simulaation ja oppimiskeskustelun, joten nämä lyhyet simulaatiot ovat kiinnostava uusi tapa työskennellä, Diakin terveysalan lehtori Tiina Ervelius kertoo.
Kielimuurin ylityksiä
Moni kansainväliselle BIP-kurssille lähtöä pohtiva saattaa miettiä kielitaitoaan. Lehtori Rik Depauw Karel de Grote -korkeakoulusta näkee BIP-kurssit mahdollisuutena haastaa itseään.
– Opiskelijoille voi aluksi tuntua vaikealta lähteä simulaatioihin pidempään opiskelleiden tai eri kieltä äidinkielenään puhuvien kanssa, mutta rohkaisen heittäytymään mukaan, hän sanoo.
Joskus kieli voi aiheuttaa myös hauskoja tilanteita. On hyvä muistaa, että BIP-kurssien käyttökieli englanti ei useinkaan ole kenenkään kurssille osallistuvan äidinkieli. Minna Ivanainen kannustaa silti lähtemään mukaan.
– Omakaan englannin kielen taitoni ei ollut parhain, mutta haluan usein mennä mukaan tilanteisiin, joissa on mahdollisuus kehittyä ja kasvaa. Tiimityöskentelyssä oppii paljon ja BIP-kurssi antaakin paljon eväitä työelämään, Ivanainen sanoo.
– Jos mietit yhtään kannattaako lähteä tai osaatko riittävästi – kannattaa ja osaat. Samalla opit lisää ja voit saada uusia ystäviä, rohkaisee myös Tiina Ervelius.