Uusia avauksia ja kohtaamisia vammaistyössä
Diakin koordinoima ryhmähanke on lisännyt tietoisuutta vammaisuudesta, edistänyt työpaikkojen kieli- ja kulttuuritietoisuutta ja tehnyt tunnetuksi vammaisalan työmahdollisuuksia. Työtä on tehty hedelmällisessä ja monialaisessa yhteistyössä Tukena-säätiön, Diakonissalaitoksen, Suomen Diakoniaopiston ja STEP-koulutuksen kanssa.
Suuntaviivoja hankkeelle alkukartoituksesta
Alkukartoitus vammaisalan veto- ja pitovoimatekijöistä valmistui Diakonissalaitoksen työntekijöiden ahkeran uurastuksen jälkeen. Sähköisen kyselyyn vastasi 457 henkilöä. Selvityksen perusteella vammaisalan osaajat haluavat kertoa työstään ja näkevät sen yllättävänkin positiivisessa valossa verrattuna esim. sote-alan uutisointiin.
Usein vammaisalalle ajaudutaan sattumalta esim. harjoittelupaikan kautta, mutta sitten alan monipuolisuus ja antoisuus viekin mukanaan. Toisaalta vammaisalalle hakeutumisen keskeisimmäksi syyksi moni mainitsi kiinnostuksen työskennellä juuri vammaisten henkilöiden kanssa (56 % vastauksista).
Kartoituksen perusteella muotoutuivat myös hanketyöntekijöiden työtä ohjaavat suuntaviivat: 1) vahvistamme tietoisuutta, 2) murramme ennakkoluuloja, 3) mahdollistamme kohtaamisia ja 4) edistämme onnellisia sattumia.
Kurkkaa lisää uutisesta: Selvitys: Hyvä työyhteisö pitää vammaistyön ammattilaiset alalla – Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke.
Lue blogikirjoitus: Neljä näkökulmaa vammaistyön vetovoimaan.
Tieto vammaistyöstä lisää kiinnostusta
Tukena-säätiön osatoteutuksen johdolla hanke on urakoinut tehdäkseen vammaisalaa näkyväksi. Kouluvierailuilla Tukenan tiimi on tavannut suuren määrän peruskoululaisia ja jakanut tietoa vammaisuudesta sekä keskustellut alaan tai vammaisuuteen liittyvistä ennakkoluuloista.
Kouluvierailujen keskusteluissa alakoululaisten kanssa huomattiin, että vammaisen lapsen elämään kuuluu samanlaisia asioita kuin kenen tahansa muunkin. Kokemukset taltioitiin blogitekstiin: Puhuimme alakoululaisten kanssa ennakkoluuloista ja erilaisuudesta – Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke
Sama tiimi on kohdannut myös lähihoitajaopiskelijoita työpajoissa, jotka tarjosivat tilaisuuden tutustua vammaistyöhön ja sen monipuolisiin mahdollisuuksiin. Palaute työpajoista on ollut innostavaa, lue lisää blogikirjoituksesta: Tietoa tarvitaan, jotta vammaisalasta kiinnostutaan – Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke
Opiskelumateriaaleja ja valmennuksia
STEP-koulutuksen työntekijät ovat koonneet ja pilotoineet uutta vammaistyön verkkokurssin materiaalia. Kurssin materiaaleiksi on tuotettu mm. podcasteja, joissa kuullaan niin ammattilaisten, opiskelijoiden kuin vammaisten henkilöiden näkemyksiä aiheeseen.
Podcastit tuovat alaa kuulijoille tutummaksi ja lisäävät näkökulmia sekä ehkä myös innostusta hakeutua alalle. Podcast-työskentelyä Aino ja Oiva -taidelinjan kanssa – Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke
Diakin toteuttamissa PORTTI-valmennuksissa maahanmuuttajataustaiset osallistujat ovat saaneet tietoa työelämätaidoista sekä vammaisalan erityiskysymyksistä. On ollut vaikuttavaa, miten vastaanottavaisia, oppimishaluisia ja aidosti kiinnostuneita valmennuksen osallistujat ovat olleet.
He kertoivat saaneensa paljon uutta oppia, ja valmennuksissa käydyt keskustelut ovat syventäneet alaan liittyvää ymmärrystä. Vaikuttavimmat puheenvuorot valmennuksissa kuultiin, kun alan työntekijät tai kokemusasiantuntijat pääsivät vauhtiin.
Mukana kouluttajana toimi mm. kokemustoimija Anna Valkama, jonka puheenvuoro herätti ajatusten lisäksi myös hämmästystä siitä, miten usealle itsestään selvät itsemääräämisoikeuteen liittyvät asiat eivät hänen tai monen kehitysvammaisen ihmisen kohdalla välttämättä toteudu.
Aiheesta tuotettiin lyhyt video yhteistyössä Annan kanssa ja se julkaistiin kansainvälisenä vammaisten päivänä 3.12. Katso video YouTubessa.
Tukea suomen kielen oppimiseen vammaistyössä
Diak on aloittanut työn myös vammaisalan yhteisöjen kielitietoisuuden eteen. Tätä varten on järjestetty SILTA-työpajoja maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille ja heiltä on kerätty tietoa suomen oppimisen haasteista ja mahdollisuuksista. Havaintojen mukaan kielen oppiminen opiskelun tai työn lomassa vaatii ponnisteluja, mutta onnistuu kun siihen vain löydetään sopivat keinot ja yhteisö rohkaisee oppimiseen.
ja Suomen kielen oppiminen vaatii ponnistelua ja rohkeutta
Näiden yllä mainittujen toimien lisäksi hankkeessa tarkastellaan laajennetun yhteisön roolia vammaisen henkilön tukena. Laajennetun yhteisön mallin pilotoinnilla etsitään uusia ratkaisuja tuottaa vammaispalvelua.
Hankkeessa on Suomen Diakoniaopiston johdolla valmistumassa myös esihenkilöiden valmennuksen malli sekä yhteisöavustajakoulutuksen runko. Näistä kaikista sekä sosiaalisen median vaikuttamiskampanjasta tulette kuulemaan lisää ensi vuoden puolella, kun työ vammaistyön eteen jatkuu UVVA-hankkeessa.
Lisätietoa hankkeesta
- Hankkeen nettisivut: Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke
- Blogit löydät täältä: Blogit – Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke
- Seuraa ajankohtaisia asioita täältä: Ajankohtaista – Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke
- Hankkeen aikana valmistuvat materiaalit löytyvät täältä: Materiaalit – Uudistuva ja moninainen vammaistyö Uudellamaalla -hanke
- Ole rohkeasti yhteydessä, jos haluat mukaan hankkeen toimintaan: Yhteystiedot
Euroopan unionin osarahoittama UVVA-hanke on käynnissä 1.11.2023–31.10.2026.