Kokemusosaamisella on merkitystä lastensuojelutyössä

Kokemusosaamisen hyödyntäminen edellyttää omien kokemusten läpikäyntiä
Jenna Alanko ja Heidi Lipponen Diakista toteuttivat opinnäytetyön osana sosionomiopintojaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kyselyn avulla tietoa kokemusosaamisen näkymisestä lastensuojelutyössä ja lastensuojelutyön rekrytoinneissa.
Tulosten perusteella työnantajien suhtautuminen ammattilaisten kokemusosaamiseen ja sen hyödyntämiseen vaihtelee. Valtaosa vastaajista suhtautui kuitenkin myönteisesti kokemusosaamisen käyttämiseen sopivassa suhteessa ja harkitusti työssä. Työnantajan edustajan näkökulmasta tärkeintä on, että ammattilainen on käynyt läpi omat kokemuksensa kunnolla, jotta hän pystyy hyödyntämään niitä työssään asiakkaan edun mukaisesti.
– Rekrytoinnin osalta nousi esille se, että työnantajat ovat alkaneet pohtia entistä enemmän kokemusosaamisen merkitystä. Työnhakijan ammatillisen tiedon ja koulutuksen lisäksi on siis alettu kiinnittämään huomiota myös muihin hakijan valmiuksiin, toteavat opinnäytetyöntekijät Jenna Alanko ja Heidi Lipponen.
Kokemusosaamisen puheeksi ottaminen työhaastattelussa tapahtuu rekrytoinneissa yleensä työnhakijan toimesta, ja kyselytulosten perusteella työnhakijan kokemusosaaminen on vaikuttanut hänen palkkaamiseensa niin positiivisesti, kuin negatiivisestikin.
Lisää keskustelua kokemusosaamisesta tarvitaan
Tutkimuksella haluttiin selvittää nimenomaan työnantajien näkökulmaa kokemusosaamisen hyödyntämiseen ja merkitykseen rekrytoinneissa, ja siksi kysely suunnattiin esihenkilöinä työskenteleville sekä muutoin rekrytointiin osallistuville henkilöille.
Opinnäytetyön tulokset täydentävät Kokonaisena työssä -hankkeen tietopohjaa ammattilaisten kokemusosaamisesta työnantajien näkemyksillä. Marraskuussa 2023 julkaistu hankekartoitus valotti teemaa opiskelijoiden ja ammattilaisten sekä oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstön näkökulmista.
– Sote-ammattilaisten kokemusosaamisesta ja sen hyödyntämisestä tulisi puhua enemmän. Uskon, että teema on ajankohtainen ja tärkeä enenevässä määrin myös työnantajille. Kokemusosaamisen hyödyntäminen voi vaikuttaa palveluiden laatuun ja vaikuttavuuteen, toteaa opinnäyteyhteistyöstä hankkeessa vastannut asiantuntija Henna Harju Diakonia-ammattikorkeakoulusta.
Opinnäytetyöhön pääsee tutustumaan tästä: https://www.theseus.fi/handle/10024/877382
ESR-osarahoitteisen Kokonaisena työssä -hankkeen päätoteuttaja on Suomen Diakoniaopisto ja osatoteuttajina toimivat Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Diakonissalaitos. Hankkeen tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa ja välineitä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kokemusosaamisen tunnistamiseen ja hyödyntämiseen. Hanke toteutetaan 1.2.2023–30.6.2025 ja se on osa Työllistävä, osaava ja osallistava Suomi -toimintalinjaa.