Dialogi-media: Korkeakoulu eriarvoistumiskehitystä katkaisemassa

– Koulutus ja sen tuottama osaaminen ovat merkittävässä roolissa eriarvoisuuden vähentämisessä ja heikommassa asemassa olevien väestöryhmien hyvinvoinnin parantamisessa. Tutkitun tiedon ja kehittämistoiminnan avulla voidaan tunnistaa erityistä̈ tukea tarvitsevat ihmiset ja alueet, joihin on suunnattava tuki ja palvelut, jotta riski negatiiviselle kehityskululle on katkaistavissa, kirjoittavat toimitusjohtaja-rehtori Elina Juntunen ja erityisasiantuntija Liisa Björklund Dialogi-mediassa.
Diakin vaikuttavuusperustainen strategia tavoittelee yhteiskunnallista muutosta. Vaikuttavuutta kaivataan esimerkiksi sote-palveluihin. Aihe on erityisen ajankohtainen lähestyviä kunta- ja aluevaaleja ajatellen. Resurssien vähentyessä on entistä tärkeämpää kiinnittää huomiota palveluiden vaikuttavuuteen.
Sote-palveluissa tulisi panostaa ehkäiseviin palveluihin, jotka tulevat usein paitsi inhimillisesti myös taloudellisesti kannattavammiksi kalliiden korjaavien hoitojen sijaan. Myös julkisen sektorin hankinnoissa tulisi painottaa enemmän vaikuttavuutta aikaansaavaa kuin vaikkapa edullisinta toimijaa.
– Miten osaisimme hankkia suoritteiden sijaan vaikutuksia tulevaisuudessa? Leikkureita ei tulevaisuudessa tarvittaisi, jos opimme ennakoimaan ja laskemaan, mihin resurssit kannattaa kohdentaa, Liisa Björklund sanoo.
Yhteistyöllä käytännön ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin
Vaikuttavampia ratkaisuja hyvinvoinnin lisäämiseen etsitään Diakin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa, jota suunnataan jatkossa yhä enemmän eriarvoisuuden vähentämiseen. Uuden tutkimusohjelman painopisteenä on sote-palvelujärjestelmän kokonaisvaltainen kehittäminen.
– Ohjelmassa kehitetään tutkimus- ja käytännön tiedon pohjalta uusia toimintamalleja ja palveluita, jotka vastaavat yhteiskunnan ja työelämän tarpeisiin sekä tukevat sote-palvelujärjestelmän toimivuutta ja kustannustehokkuutta, Reija Paananen kertoo Dialogin blogissaan.
Hankkeiden ja niiden tuottamien palveluiden vaikuttavuutta myös mitataan.
– Ohjelman tiimi seuraa ja arvioi kehittämistä sekä sen tuloksia ja vaikutuksia, jotta niiden konkreettisesta yhteiskunnallisesta hyödystä voidaan varmistua. Käytännön esimerkkejä saavutuksista ovat palkitut sosiaaliset innovaatiot, kuten nuorille suunnattu Zekki-digipalvelu, sekä tiedolla johtamista ja vaikuttavuuden vahvistamista tukevat digitaaliset työkalut, kuten ZekkiPro.
Yhteiskunnallista muutosta ei tehdä yksin. Diakin vaikuttavuusstrategia konkretisoituu esimerkiksi Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiön Hyvän arjen rakentajat -ohjelmassa Vantaan Havukoskella, jossa kaupunki, hyvinvointialue ja järjestöt yhdistävät voimansa alueen asukkaiden hyvinvoinnin parantamiseksi. Jatkossa myös Diak on mukana yhteistyössä.
– Valitsimme hyvää arkea rakentavan tavoitteen siksi, että on paljon tutkimustietoa siitä, miten nuorten syrjäytymiskehityksessä nimenomaan arjen turvattomuus korostuu usein kriittisenä tekijänä, kertoo säätiön asiamies Ulla Nord Dialogissa.
Ohjelmassa tarjotaan alueen lapsille, nuorille ja ikääntyneille turvallista arkea tukevaa toimintaa.
– Valitsimme hyvää arkea rakentavan tavoitteen siksi, että on paljon tutkimustietoa siitä, miten nuorten syrjäytymiskehityksessä nimenomaan arjen turvattomuus korostuu usein kriittisenä tekijänä, Nord kertoo.
Opiskelijat tuottavat hyvinvointia
Havukoski-yhteistyöhön pääsevät tulevaisuudessa osallistumaan myös Diakin opiskelijat, harjoitteluiden, opinnäytetöiden ja erilaisten tapahtumien järjestämisen kautta. Jalkautuva, asiakaslähtöinen työ tarjoaa arvokasta kokemusta tulevaisuuden sote-alan ammattilaisille.
– Työntekijöiltä ja opiskelijoilta vaaditaan empatiaa, vuorovaikutustaitoja ja kykyä toimia moniammatillisessa verkostossa. Tämä on erinomainen mahdollisuus oppia vaikuttavuuden arviointia ja kehittämistä käytännössä, sanoo Diakin koulutuksen erityisasiantuntija Annukka Armanto.
Diakin sote-, kirkon- ja tulkkausalan opiskelijoiden työurillaan tuottama hyvinvointi muodostaakin korkeakoulun toisen vaikuttavuustavoitteen eriarvoistumiskehityksen katkaisemisessa.
Tavoitteena on myös lisätä koulutuksellista tasa-arvoa etsimällä ratkaisuja kansainväliseen rekrytointiin ja jatkamalla töitä sen parissa, että korkeakoulutuksessa aliedustettuja ryhmiä, kuten maahanmuuttajia, saadaan lisää korkeakoulutuksen piiriin.
Dialogi-median uusi teemanumero Vaikuttavuuden korkeakoulu pureutuu vaikuttavuuteen korkeakoulun näkökulmasta sekä syväluotaa muun muassa sote-alan vaikuttavuutta, vaikuttavuuden mittaamista ja johtamista sekä yhteiskunnallisten yritysten roolia hyvinvoinnin rakentamisessa.