Tekoälyn käyttö Diakin markkinoinnissa ja viestinnässä
Diak käyttää generatiivisen tekoälyn välineitä viestintä- ja markkinointimateriaaliensa tuotannossa. Generatiivisella tekoälyllä tarkoitetaan laajojen tietovarantojen kieli- ja kuvamalleista oppivaa ja niiden pohjalta uutta sisältöä luovaa tekoälyä.
Diakin viestintä ja markkinointitiimi käyttää tekstimuotoisten tiedotus- ja markkinointimateriaalien ideointi-, sisällöntuotanto- ja jäsentelytyön apuna pääasiassa Chat GPT-, Google Gemini- ja Microsoft Copilot -ohjelmia. Kuvatuotannossa käytämme Adobe Firefly- ja Midjourney-palveluita.
Diakin viestintä ja markkinointi on sitoutunut Viestinnän eettisen neuvoston (VEN) Viestinnän eettisiin ohjeisiin. Tekoälyn avustuksella tuotetut sisällöt käydään aina läpi ja tarkistetaan Diakin viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijoiden toimesta. Eettiset ja moraaliset pohdinnat tekee meillä aina ihminen.
Tekoälyjen tuotokset ovat aina matemaattisia representaatioita aineistosta, jolla tekoäly on koulutettu. Tämä tarkoittaa sitä, että koulutusmateriaalin vinoumien takia generatiiviset tekoälyt toisintavat yhteiskunnassamme vallitsevia stereotypioita. Diakin viestinnän ja markkinoinnin tekemisessä olemme erityisen tarkkoja esimerkiksi kuvatuotannossa silloin, jos teemat koskevat etnisyyttä, sukupuolta, yhteiskuntaluokkia tai ikää.
Tutustu myös Diakin laajempaan tekoälyohjeistukseen opiskelijoille ja henkilökunnalle.
Lisätiedot: viestinta@diak.fi