Usein kysytyt kysymykset: IT-palvelut
- Tutustuithan Kirjautumislinkit-sivun sisältöön? Siellä ovat yleisimmät ohjeet järjestelmiin pääsyyn.
- Etkö löytänyt etsimääsi? Ole yhteydessä IT-tukeen.
1. Miten käytän Zoomia?
Löydät kaikki Zoomiin liittyvät ohjeet kootusti tästä linkistä.
2. Mitä IT-palveluita voin käyttää Diakin opiskelijana?
Opiskelijana keskeisimpiä käyttämiäsi järjestelmiä ovat Diakle (opiskelualusta), Microsoft 365 -työkalut sekä kirjaston tarjoamat tietokannat ja e-kirjat Finna-palvelun kautta. Diakin kampuksilla käytössä olevat tietokoneet ovat Windows-koneita, joista löytyy Microsoft 365 -ohjelmisto ja muita perusohjelmia yleisimpiin tehtäviin.
Microsoft 365 sisältää mm. sähköpostin, OneDriven, Wordin, Excelin, PowerPointin ja Teamsin. Sovelluksia voidaan käyttää suoraan selaimessa Online-versiona, tai Microsoft 365 -ohjelmiston voi ladata omalle tietokoneelle. Teams vaatii erillisen asennuksen. Tilit ja ohjelmistot ovat voimassa niin kauan kuin opiskeluoikeuskin.
Kaikilla Diakin opiskelijoilla on samat palvelut käytössä opiskelumuodosta riippumatta.
3. Tarvitsenko opiskeluun oman tietokoneen?
Edellytämme, että sinulla on käytössäsi oma kannettava tietokone. Se mahdollistaa esim. joustavan verkko- ja etäopiskelun myös muualla kuin kampuksella. Diakin tiloissa on hyvin rajallisesti kiinteitä työpisteitä, ja syksystä 2024 lähtien ei ole enää mahdollisuutta lainata kannettavia tietokoneita. Huomaathan, että useiden yhteensopivuusongelmien takia emme suosittele Chromebook-laitteita!
Huom! Kiinteissä työpisteissä ei ole kameroita tai äänilaitteita, eli kannattaa pitää omat kuulokkeet mukana.
Kannettavan minimi laitevaatimukset
- Suoritin (CPU): Intel Core i5/i7 tai AMD Ryzen 5/7
- Keskusmuisti (RAM): 8 Gt
- Tallennustila: 256 Gt SSD-levy
- Riittävän hyvä näyttö, 13,3 tai 15,4 tuumaa
- Käyttöjärjestelmä Windows 10 tai Windows 11
Mitä konetta ei kannata hankkia
Koneeksi ei kannata hankkia Googlen Chrome OS -käyttöjärjestelmällä olevaa konetta. Näihin ei onnistu perinteisten työpöytäsovellusten asentaminen, esim. Microsoft 365. Tämä konemalli on oikeastaan iso tabletti näppäimistöllä ja tasohiirellä.
Yleistä kannettavista
- Uuden kannettavan kohdalla käyttöjärjestelmäksi Windows 11, tai Applen Mac -koneen kohdalla MacOS -versio 13.x.x, koodinimeltä Ventura.
- Uutta kannettavaa ostettaessa, älä osta sitä kaikkein halvinta, mitä on tarjolla. Nämä koneet eivät kestä intensiivistä käyttöä/mekaanista rasitusta. Koneet voivat kärsiä lämpöongelmista, ja koneen muoviseen runkoon voi tulla halkeamia toistuvasta kuljetuksesta.
- Mikäli sinulla on jo kannettava, ja siinä on Windows 10, tämä käy ihan hyvin. Muista kuitenkin päivittää käyttöjärjestelmä ajan tasalle Windows Updaten kautta. Koneen ollessa riittävän uusi, kone on mahdollista päivittää Windows 11:sta Windows Updaten kautta. Päivitystä tarjotaan erikseen, mikäli se on yhteensopiva koneesi kanssa.
- Mikäli käytät entuudestaan Applen Mac -konetta, niin päivitä laitteesi niin uuteen käyttöjärjestelmään kuin vain mahdollista. Liian vanhalle käyttöjärjestelmälle ei asennu uudet ohjelmat, eikä vanhat saa tärkeitä päivityksiä. Microsoft 365 -pakettia tuetaan yleensä kolmessa uusimmassa macOS-versiossa. Lisätietoa Macin päivityksestä saat tästä Applen ohjeesta, huomaa että liian vanhalle laitteelle ei voi asentaa uusimpia järjestelmäversioita.
- Kannettavassa olisi hyvä olla tallennustilaa vähintään 256 Gt.
- Koneen keskusmuistin ehdoton minimi on 8 Gt. Suurempi keskusmuistin määrä mahdollistaa useamman sovelluksen käytön yhtaikaa.
- Ennen ostopäätöstä tutustu useampaan konemalliin ja kokeile näppäimistön tuntumaa. Kirjoitustyössä hyvä tunnokas näppäimistö on tärkeä. Tutki myös näytön laatua, ja miltä se tuntuisi omassa käytössä. Alarajana näytön koolle on 13,3 tuumaa, mutta saatat kokea suuremman esim. 14 tai 15,4 tuuman näytön paremmaksi.
- Erillinen hiiri on myös suositeltava hankinta, näitä on tarjolla langattomia ja langallisia. Kannettavan omaa tasohiirtä voi käyttää, mutta monille se on hitaampi ja vaivalloisempi käyttää.
- Opiskelun kannalta olisi olennaista hankkia headsetti. Voit hankkia joko USB-porttisen, langatonta Bluetoothia käyttävän, tai 3,5 mm:n audioliittimellä olevan. Tarkista ennen ostoa, että headsetissä ja tietokoneessasi on yhteensopivat liitännät.
- Kannettavan voi ostaa myös käytettynä, on olemassa yrityksiä, jotka myyvät muutaman vuoden ikäisiä, lähinnä yrityskäytössä olleita kannettavia. Nämä ovat hyvä vaihtoehto, mikäli täysin uutta konetta ei ole mahdollista hankkia. Näitä yrityksiä ovat mm.
4. Mitä tarvitsen Diakissa (etä)opiskeluun?
Tarvitset tietokoneen, joka mielellään ei ole Chromebook. Näet tarkempaa tietoa edellisen otsikon alta.
Suosittelemme käyttämään kaikissa Diakin järjestelmissä Google Chrome -selainta.
Etäopetukseen osallistumista varten on hyvä hankkia tietokoneeseen liitettävä headset eli kuulokkeet, joissa on mikrofoni. Yleensä kannettavissa tietokoneissa on kamera, mikrofoni ja kaiuttimet, mutta niiden käyttö vaatii yksityisen tilan, jossa ei ole häiriöitä, ja silloinkin äänenlaatu voi olla vaihtelevaa.
5. Mistä saan Microsoft 365 -ohjelmat tietokoneelleni?
Kun kirjaudut tietokoneesi selaimella Microsoft 365 -palveluun Diakin käyttäjätunnuksella, oikealle ylös ilmestyy ”Asenna”-painike, jonka kautta löydät asennusvaihtoehdot ja muita Microsoft-tiliisi liittyviä asioita. Jos laitteesi ei ole yhteensopiva Microsoft 365 -paketin kanssa, esimerkiksi Chromebookilla, kyseistä painiketta ei näy.
Paketti asentuu todennäköisesti samalla kielellä, jolla sivusto näkyy selaimessasi. ”Sovellukset ja laitteet” -valikosta voit tarkistaa ja muuttaa ladattavan paketin kielen.
6. Unohdin salasanani! / En pääse enää tililleni!
Paras korjaus tähän on tunnistautua Diak ID-palvelussa ja asettaa uusi salasana. Jos tämä tuottaa ongelmia, kannattaa olla suoraan yhteydessä IT-tukeen.
7. Miten käytän Diakin tulostimia?
Löydät ohjesivustoltamme ohjeet tulostamiseen sekä Diakin laitteilla että omillasi.
8. Miten kirjaudun Diakleen? Tai MyDiakiin? Tai Microsoft 365:een?
Kirjautumiset-sivulta löytyy tähän ohjeistukset.
9. Mistä löydän kurssini Zoom-huoneen?
Jos kurssillesi on luotu Zoom-huone, se löytyy kurssin Diakle-alustalta.
10. Miten löydän kurssille Diaklessa?
Kurssisi löytyvät Diaklessa oikean yläkulman Omat kurssini -osiosta noin kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista. Jos et löydä hakemaasi, kannattaa ottaa yhteyttä kurssin opettajaan.
11. Miten kirjaudun Eduroamiin?
Voit kirjautua laitteellasi Eduroamiin seuraamalla tätä ohjetta.
12. Miten saan käyttööni opiskelijahintaisen virustorjunnan?
Tällaista palvelua ei ole enää tarjolla vuoden 2024 alusta lähtien.
13. Voinko hyödyntää tekoälyä opinnoissa?
Diak kannustaa tekoälyn käyttöön, kun se tukee oppimista ja kehittämistyötä. Diakin tekoälyohjeen tarkoitus on varmistaa, että tekoälyä käytetään opetuksen, oppimisen sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukena hyödyllisellä ja luotettavalla tavalla.
Tutustu tekoälyohjeeseen.