Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutuksesta valmistuneen osaamisvaatimukset eli kompetenssit
Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen osaamisvaatimukset eli kompetenssit on hyväksytty sosiaalialan AMK-verkoston verkostokokouksessa Kuopiossa 29.4.2016.
Nämä kompetenssit koskevat myös sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutusta.
Lisäksi sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutuksesta valmistuneella on kirkon työhön ja kasvatustyöhön liittyvää osaamista, joka on kuvattu alla harmaalla pohjalla.
Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen varhaiskasvatuksen koulutusta koskevat kompetenssit päivitetään varhaiskasvatuslainsäädännön uudistuttua.
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Sosionomi (AMK)
- osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä
- osaa toimia arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti
- osaa edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa
- osaa asettua yhteiskunnalliselta asemaltaan haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja ryhmien puolelle.
Asiakastyön osaaminen
Sosionomi (AMK)
- osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita
- osaa tukea yksilöiden kasvua ja kehitystä sekä perheiden arkea ja perheenjäsenten keskinäisiä suhteita
- osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- tunnistaa hyvinvoinnin suojaavia- ja riskitekijöitä sekä osaa soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen näkökulmia
- osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä
- osaa soveltaa ja arvioida asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja moninaisuutta tukien asiakastyössä sekä edistää kulttuurien välistä vuoropuhelua
- osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita palveluiden käytössä
- osaa arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti.
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Sosionomi (AMK)
- osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon
- tuntee alan juridisen säädöspohjan ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä
- hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatus- ja koulutuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat sekä niiden ohjauksen ja valvonnan
- tuntee sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla sekä hallitsee sosiaaliturvaohjauksen
- osaa sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti ja toimia muutoksen eteenpäin viejänä
- osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä.
Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
Sosionomi (AMK)
- kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon
- osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja sekä ehkäistä syrjäytymistä
- kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän ja osaa toimia sen toimintaperiaatteiden mukaan
- osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.
Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Sosionomi (AMK)
- kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä
- osaa kehittää kumppanuuslähtöisesti asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
- osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä toimintakäytäntöjen kehittämiseksi
- osaa tuottaa ja arvioida tietoa hyvinvoinnin edistämiseksi
- osaa toimia tutkimus- ja kehittämistyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti.
Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Sosionomi (AMK)
- osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisöissä sekä kansainvälisissä ympäristöissä
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana
- tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää työturvallisuutta
- osaa johtaa itseään sekä edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia
- osaa arvioida työn laatua, tuloksia ja vaikutuksia
- tuntee talouden ja strategisen johtamisen merkityksen omassa työssään
- tuntee sosiaalialan yrittäjätoiminnan perusedellytykset.
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan kompetenssit
Hengellisen työn osaaminen ja arvo-osaaminen
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutuksesta valmistuneen kompetensseihin kuuluu
- kristillisen uskon tunteminen; kirkon missio, teologian perusteiden tunteminen, tulkinnan ja välittämisen taidot
- eettinen ja arvo-osaaminen; oman työn ja omien motiivien eettinen arviointi kristillisen uskon viitekehyksessä, kristillinen ihmiskäsitys, ihmisarvon kunnioittaminen, kirkon työntekijän identiteetin hoitaminen
- sielunhoidon sekä diakonian osaaminen; työn periaatteet ja menetelmät
- jumalanpalvelus- ja rukouselämän merkitys ja toteutus, pyhän kohtaaminen.
Pedagoginen osaaminen
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutuksesta valmistuneen kompetensseihin kuuluu
- kristillisen kasvatuksen ja kasteopetuksen osaaminen; kristillisen kasvatuksen lähtökohdat, kirkon kasteopetuksen muodot, hengellisen kasvun tukeminen, kasvattavan kirkon historia
- kasvun tukeminen; kasvatuksen ja yksilön kehityksen tunteminen, eri-ikäisten kasvun tukeminen, yksilön ja ryhmän kohtaaminen, perheen tukeminen.
Yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen osaaminen
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutuksesta valmistuneen kompetensseihin kuuluu
- sosiaalipedagoginen osaaminen; osallistava toiminta, yhteisöllisen toiminnan taidot, erityisen tuen tarpeen tunnistaminen, vuorovaikutustaidot
- kulttuurin ja perinteiden tunteminen; sosiokulttuurisuus, paikallisuus
- verkostotyö; projektiosaaminen
- monikulttuurinen toiminta; maahanmuuttajien kysymykset, kulttuurien välisten raja-aitojen ja ennakkoluulojen lieventäminen, kansainväliset yhteydet ja toiminnot, lähetys ja kansainvälinen vastuu, ekumeeninen toiminta
- rakenteellinen vaikuttaminen; alueellinen ja valtakunnallinen vaikuttaminen, seurakuntalaisten aktivoiminen
- viestintä- ja mediaosaaminen; viestintävälineiden käyttö, mediakriittisyys, mediakasvatus.
Kehittämisosaaminen
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus -koulutuksesta valmistuneen kompetensseihin kuuluu
- työn koordinointi ja organisointi; toiminnan ja talouden suunnittelu, valmiudet esimiestehtäviin,
- johtaminen, laadun ja vaikuttavuuden arviointi, hallintotyö, strategiatyö
- prosessiosaaminen; erilaisten prosessien kokonaisuuden hahmottaminen, prosessien näkeminen,
- ohjaaminen, arviointi ja koordinointi
- tutkiminen ja kehittäminen; toiminnan ja oman työn arviointi, kehittämishaasteet, tutkiva,
- kokeileva ja arvioiva työote, ammattikuntien historia.
Palaa Arviointi-sivulle.