Ihmisenä ihmiselle
Rita Huikuri, 25, valmistui Diakista terveydenhoitaja (AMK) -koulutuksesta keväällä 2024. Hänen mukaansa Diakin opetuksessa korostuvat eettinen osaaminen ja kohtaamistaidot, ja siksi Diakista valmistuneita arvostetaan työelämässä.
– Ajauduin opiskelemaan terveydenhoitajaksi vähän sattumalta. En ollut aluksi yhtään varma, onko tämä oikea ala minulle. Olin kiinnostunut vaikka ja mistä, mutta lopulta päädyin tänne, sillä terveysalalla työllistyminen tulee varmasti olemaan helpompaa kuin monella muulla alalla, terveydenhoitaja (AMK) -koulutuksesta valmistunut Rita Huikuri muistelee.
Lopulta vaakakupissa painoi se, että terveydenhoitajana pääsee auttamaan muita. Se tuntui palkitsevalta ajatukselta. Rita oli myös kuullut Diakin hyvästä ilmapiiristä ja ammattitaitoisista opettajista.
– Huhut pitivät paikkansa. Opiskeluryhmämme ilmapiiri oli poikkeuksellinen: minulla oli aina sellainen olo, että voin olla turvallisesti oma itseni. Esimerkiksi esiintymistilanteita ei tarvinnut jännittää, sillä kaikista opiskelukavereista ja opettajista huomasi, että olemme toistemme puolella ja toivomme toistemme onnistumista.
Ryhmä tuli yhä tiiviimmäksi opintojen viimeisinä vuosina, kun se alkoi tavata koronarajoitusten päätyttyä läsnä kampuksella. Myös opettajista tuli läheisiä.
– Muistan opintojeni viimeisen päivän, kun menimme opettajien ja koko ryhmän kanssa viettämään aikaa Uutelan luontoalueelle. Se on ihana muisto. Opettajat ovat olleet helposti lähestyttäviä ja heille ei ole ollut kynnystä jutella. He ovat olleet ihmisiä ihmisille.
Opiskelukavereista ja opettajista huomasi, että olemme toistemme puolella ja toivomme toistemme onnistumista.
Harjoittelupaikka aurinkorannikolla
Ritan mukaan Diakin opetuksessa käytetään monipuolisia oppimismenetelmiä, mikä pitää mielenkiintoa jatkuvasti yllä. Opiskeluun kuuluu ryhmätöitä, itsenäistä opiskeltavaa, teoriaa ja hoitotyön taitopajoja sekä simulaatioita.
Kampuksella järjestettävissä taitopajoissa ja simulaatioissa harjoitellaan pienryhmissä erilaisia tilanteita, kuten vuodepesua, katetrointia ja kanylointia. Simulaatioissa muut pääsevät arvioimaan työskentelevän ryhmän toimintaa.
– Olin ällistynyt siitä, että taitopajoissa ja simulaatioissa on mukana nukkejen lisäksi myös oikeita ihmisiä, esimerkiksi lapsia tai vauvoja! Tämä tuo ainutlaatuisen, realistisen tuntuman tekemiseen, ja olemme kovasti kiitelleet sitä, Rita kertoo.
Kun simulaatiot on läpäisty, on harjoittelujakson aika. Terveydenhoitajaopinnoissa on paljon käytännön harjoittelua jo ensimmäisenä lukuvuonna, eli teoriatietoa saa siirtää käytäntöön heti opintojen alusta saakka.
Ritan unohtumattomin opiskelumuisto liittyykin juuri harjoitteluun.
– Suoritin kouluterveydenhuollon harjoittelun Espanjassa suomalaisessa koulussa. Lähdin sinne kuukaudeksi toisen ryhmäläiseni kanssa ja ystävystyimme matkan aikana. Harjoittelussa huomasin, miten erilaista työskentely voi olla toisessa maassa. Oli upeaa kokea marraskuinen harjoittelu etelässä samalla, kun Suomessa oli meneillään pimein vuodenaika.
Lasten reaktiot palkitsevat
Terveydenhoitajaksi valmistuneilla on erityisen monipuoliset työllistymismahdollisuudet. Tutkinnosta saa sekä terveydenhoitajan että sairaanhoitajan pätevyydet, joten työvaihtoehtoja on laajalti. Myös Ritalle on kertynyt monipuolisia kokemuksia terveysalan työstä.
– Nyt olen kesätöissä terveysasemalla. Paikka on tuttu, sillä tein täällä opintojen aikana avoterveydenhuollon harjoittelun. Roolini on kuitenkin nyt erilainen kuin harjoittelussa. Olen täällä aidosti töissä, enkä vaan opiskelijana. Saan ottaa vastuuta laajasti, Rita pohtii.
Tulevaisuudessa Rita haluaa kokeilla työssään monia eri osa-alueita ja työskennellä erilaisissa paikoissa. Tällä hetkellä häntä kiinnostaa eniten työskentely neuvolassa tai kouluterveydenhoitajana.
– Pidän lasten kanssa työskentelystä. He ovat ihanan välittömiä eivätkä peittele tunteitaan. Neuvolaharjoitteluissa lapset ovat aidosti innoissaan vaikkapa siitä, että heille on tullut lisää pituutta. Lasten reaktiot ovat palkitsevia.
– Toisaalta myös aikuisilta saatu palaute on koskettanut. Joskus asiakas on esimerkiksi kertonut, ettei häntä ole aikaisemmin osattu kohdata asian kanssa, mutta kanssani tuntui siltä, että kohdattiin. Se tuntuu hyvältä, Rita hymyilee.
Hänen mukaansa juuri kohtaamistaidot ovat Diakin opetuksessa keskiössä.
– Harjoitteluissani olen saanut paljon positiivista palautetta kohtaamistaidoistani. Olen harjoittelupaikoissani myös kuullut, että Diakista valmistuneita arvostetaan työelämässä juuri eettisen osaamisen ja kohtaamistaitojen vuoksi.
Kuvat: Sami Siilin