Siirry sisältöön

Jokaista ihmistä arvostavan kulttuurin lähtökohtana on arvostava kohtaaminen. Kaikkein vaikuttavimpia palveluja ja toimintamalleja yhdistää se, että ihminen kokee tulleensa kuulluksi ja kohdatuksi ja hänen elämäntilanteensa otetaan todesta. Tahdomme, että diakilaiset kohtaavat jokaisen – asiakkaan, opiskelijan, työntekijän ja yhteistyökumppanin – asenteella, joka lisää yhteistä hyvinvointia. Heikommassa ja haavoittuvassa elämäntilanteessa oleva ihminen on itse toimija. Diak kutsuu ihmisiä yhteisöihin toimijoiksi vahvistaen yhteistä sosiaalista kestävyyttä.

Yhdenvertaisuudella tarkoitetaan sitä, että kaikki diakilaiset ovat saman arvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan, vakaumuksestaan, mielipiteestään, poliittisesta toiminnastaan, ammattiyhdistystoiminnastaan, perhesuhteistaan, terveydentilastaan, vammaisuudestaan, seksuaalisesta suuntautumistaan tai oppimisen haasteistaan.

Toimimme Diakissa yhteisöllisyyden hyväksi. Edistämme kaikessa vuorovaikutuksessa luottamuksen ja arvostuksen syntymistä ihmisten kesken. Ymmärrämme, että ihmiset ovat erilaisia, mutta samanarvoisia. Sitoudumme edistämään  tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä ehkäisemään syrjintää kaikessa toiminnassamme ja edistämään moninaisuutta.

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen edellyttää sitoutumista koko ammattikorkeakoulun yhteisöltä, niin henkilöstöltä kuin opiskelijoiltakin.

Jokainen ammattikorkeakoulussa toimiva henkilö on velvollinen noudattamaan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevia periaatteita ja puuttumaan mahdollisiin syrjintä- tai häirintätapauksiin.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman tausta ja laatiminen Diakissa vuosille 2025-2028

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimintaa velvoittavat, ohjaavat ja tukevat seuraavat lait ja dokumentit

  • Suomen perustuslaki
  • Tasa-arvolaki
  • Yhdenvertaisuuslaki
  • Ammattikorkeakoululaki
  • Diakin järjestyssäännöt
  • Diakin johto- ja tutkintosääntö
  • Sora-lainsäädäntö
  • Diakin eettiset toimintaperiaatteet (Code of Conduct)
  • Diakin turvallisemman tilan periaatteet
  • Diakin varhaisen välittämisen malli
  • Tietoverkon ja tietojärjestelmien käyttösäännöt
  • Diakin saavutettavuusopas ja tietosuojapolitiikka
  • Esihenkilöiden ohjeistukset
  • Prosessikuvaus ja toimintaohjeet epäasialliseen käyttäytymiseen tai häirintään liittyen

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa varten Diakissa on kerätty tietoa nykytilasta, tarpeista ja kehittämiskohteista henkilöstöltä ja opiskelijoilta kyselyiden ja työpajojen avulla vuoden 2024 aikana.

Suunnitelman laatimiseen ovat osallistuneet henkilöstöpalvelut, Moninaisuus-osaamiskärjen edustajia, opetushenkilöstön/opetuksen ja ohjauksen edustajia, työsuojelupäällikkö ja -valtuutettu sekä opiskelijaharjoittelijat. Henkilöstöpoliittinen yhteistyöryhmä, O’Diako ja johtoryhmä sekä Diakin asiantuntijat ovat osallistuneet suunnitelman kommentointiin.

Suunnitelman vuosittaiset toimenpiteet sekä suunnitelman päivitystarve käsitellään Diakin johtoryhmässä vuosittain.

Nykytilan kuvaus, henkilöstö

Diakissa toteutettiin syksyllä 2024 Yhdenvertaisuuskysely, jossa kartoitettiin moninaisuuden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden sekä turvallisen tilan kokemuksia ja nykytilaa. Henkilöstöstä kyselyyn vastasi 45 henkilöä.

Oletko kokenut syrjintää Diakissa?

  • 19 % vastanneista on kokenut syrjintää Diakissa
  • 81 % vastanneista ei ole kokenut syrjintää Diakissa

Syrjinnän perusteiksi mainittiin mm. ikä, uskonto ja vakaumus, mielipide tai muu henkilöön menevä syy. Tilanteita, joissa syrjintää näillä perusteilla oli tapahtunut, mainittiin mm. vähättely kokouksissa, kokouksiin kutsumattomuus, osaamisen arvostamattomuus.

Henkilöstökysely

Vuosittain toteutettavan henkilöstökyselyn yhdenvertaisuuteen liittyvät väittämän ”Kaikkia työntekijöitä kohdellaan yhdenvertaisesti ikään, etniseen taustaan, sukupuoleen, fyysisiin ominaisuuksiin tms. katsomatta” tulos oli 4,1 asteikolla 1-5.

Häirintään liittyvän väittämän ”En ole kokenut häirintää työpaikalla viimeisen vuoden aikana” tulos oli 4,5 asteikolla 1-5.

Henkilöstölukuja

Naiset edustavat koulutusorganisaatioille tyypillisesti selvää enemmistöä henkilöstöstä, noin 85%. Toistaiseksi voimassa olevien ja määräaikaisten työsuhteiden määrä on myös säilyttänyt suhteellisen tasapainon sukupuolijakauman osalta.

Naisten keski-ikä on 49 vuotta ja se on muutaman vuoden alhaisempi kuin miesten keski-ikä, joka on 53 vuotta.

Palkat

Kokonaispalkkojen keskiarvo naisten ja miesten välillä on samalla tasolla (ero alle 10 euroa). Sen sijaan ammattiryhmittäin tarkasteltuna opetushenkilöstön osalta miehillä on hieman parempi keskiarvopalkka, eron ollessa noin 130 €. Miehillä on suhteellisesti pidemmät työhistoriat ja sen myötä kokemuslisä on korkeampi ja lisäksi koulutustaso vaikuttaa korkeampaan palkkaan. Asiantuntija- ja tukihenkilöstön osalta palkkaero kokonaispalkkojen keskiarvojen osalta on 50 euroa miesten hyväksi.

Perhevapaat

Perhevapailla oli vuoden 2024 yhteensä 9 henkilöä, joista yksi oli mies. Miesten osuus perhevapailla olleista oli siis 11%, mikä noudattelee miesten suhteellista osuutta myös henkilöstön kokonaismäärästä (noin 15 %).

Nykytilan kuvaus, opiskelijat

Diakissa toteutettiin syksyllä 2024 Yhdenvertaisuuskysely, jossa kartoitettiin moninaisuuden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden sekä turvallisen tilan kokemuksia ja nykytilaa. Opiskelijoista kyselyyn vastasi 61 henkilöä. Opiskelijoiden kokemuksia syrjinnästä kysyttiin keväällä opiskelijakyselyn yhteydessä, jossa vastaajia oli 551 henkilöä.

Oletko kokenut syrjintää Diakissa? (Yhdenvertaisuuskyselyn ja opiskelijakyselyn vastaukset)

  • 12 % vastanneista on kokenut syrjintää Diakissa
  • 88 % vastanneista ei ole kokenut syrjintää Diakissa

Syrjinnän perusteiksi mainittiin mm. seksuaalinen suuntautuminen, mielipide, kansalaisuus, kieli ja ikä. Tilanteita, joissa syrjintää näillä perusteilla oli tapahtunut, mainittiin mm. opetuksen järjestäminen, opintosuoritusten arviointi, ryhmätyötilanteet.

Opiskelijalukuja

Opiskelijoita (amk ja yamk opiskelijat) on ollut lokakuussa 2024 yhteensä 3376. Näistä naisia 84% (2848 hlöä) ja miehiä n. 16 % (528 hlöä). Diakin opiskelijoista 12,8% on muun kuin Suomen kansalainen. Opiskelijoista 16,5% äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi.

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuustyön periaatteet, vastuut ja tavoitteet 2025-2028

Tavoitteenamme on luoda Diakin henkilökunnalle ja opiskelijoille olosuhteiltaan ja ilmapiiriltään sellainen toimintaympäristö, joka takaa jokaiselle tasavertaiset mahdollisuudet työntekoon, opiskeluun, itsensä ja yhteisön kehittämiseen sekä toimintaan osallistumiseen.

Sitoudumme edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä ehkäisemään syrjintää kaikessa toiminnassamme. Tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus ovat osa Diakin strategiaa, arvoja ja toimintakulttuurin kehittämistä. Edistämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta viestinnässämme sekä verkosto- ja vaikuttamistyössämme.

Diakissa ei hyväksytä syrjintää missään muodossa. Haluamme olla edelläkävijä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisessä ja moninaisuutta kunnioittavan ilmapiirin luomisessa. Tunnistamme ja poistamme käytäntöjä ja rakenteita, jotka tuottavat ja ylläpitävät eriarvoisuutta.

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta vastaaminen jakautuu useiden toimijoiden kesken. Onnistumisesta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyössä vastaavat omalta osaltaan jokainen Diak-yhteisön jäsen.

Osa-alueet, vastuut ja toimenpiteet 2025

Johtaminen ja esihenkilötyöVastuu
Periaate
Johtamisessa- ja esihenkilötyössä sekä sisäisessä vuorovaikutuksessa ja toimintakäytännöissä edistetään tasa-arvoa ja yhdenvertaista kohtelua (ml. eri ikäisten johtaminen)
Johto ja esihenkilöt
Kehittämistavoitteet 2025
Edistetään yhdenvertaisuuden kokemusta johtamiskäytäntöjä kehittämällä.
Toimenpiteet 2025
Varhaiseen välittämiseen ja epäasialliseen käytökseen liittyvien toimintatapojen tuki esihenkilöille.

Tavoite- ja suorituksen johtamisen kehittäminen: tavoiteasetanta yksilötasolle, tehtäväkuvausten ja vastuiden päivittäminen ja läpinäkyvyys, osaamisen kehittämistarpeiden tunnistaminen.

HR-asiantuntija

henkilöstöjohtaja
Mittarit
- Henkilöstökyselyn tulokset
- Yhdenvertaisuuskyselyn tulokset
- Uudistettu tavoiteasetanta, vastuut ja osaamisen kehittämissuunnitelmat otettu käyttöön.
Rekrytointi ja perehdytysVastuu
Periaate
Rekrytointi- ja perehdytysprosessi ovat avoimia ja suunniteltuja.

Työpaikkailmoitukset ovat asiallisia, vaatimukset ja valintakriteerit perusteltuja ja niissä huomioidaan palkka-avoimuus.

Hakijoita kohdellaan tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.

Rekrytoinnissa noudatetaan lähipiirin erityiskohteluun liittyvää ohjeistusta.

Tasa-arvoinen perehdytys kuuluu jokaiseen tehtävään.
HR-palvelut ja esihenkilöt
Kehittämistavoitteet 2025
Rekrytointikäytännöt tukevat monimuotoisuutta.
Toimenpiteet 2025
Anonyymin rekrytoinnin käyttöönotto
Positiivisen erityiskohtelun mahdollisuus rekrytoinneissa

HR-asiantuntija


Mittarit
Hakijapalaute

KoulutusVastuu
Periaate
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuvat opetuksessa, ohjauspalveluissa oppimisympäristöissä ja arvioinnissa.

Opetuksen sisältö ja menetelmät ovat syrjimättömiä ja huomioivat opiskelijoiden erilaiset taustat ja tarpeet.

Esteettömyys ja saavutettavuus varmistetaan opetuksen ja ohjauksen kaikissa sisällöissä.
Koulutuspäälliköt, opetushenkilöstö, koulutuksen ja oppimisen palvelut, tukipalvelut
Kehittämistavoitteet 2025
Parannamme opiskelijoiden kokemusta tasa-arvoisesta ja yhdenvertaisesta toimintaympäristöstä.
Toimenpiteet 2025
Turvallisemman tilan periaatteiden käyttöönotto

HR-asiantuntija


Mittarit
Yhdenvertaisuuskysely tulokset
Opiskelijakyselyn tulokset
Falcony-ilmoitukset laatu ja määrä

HakijatVastuu
Periaate

Emme salli syrjintää tai epäasiallista käytöstä missään korkeakouluyhteisön toiminnassa.

Varmistamme esteettömät ja turvalliset tilat kaikille.

Opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvoinnin tukitoimia suunnitellaan yhdenvertaisesti.
Koulutuksen ja oppimisen palvelut
Kehittämistavoitteet 2025 (täydentyy 2025)
Toimenpiteet 2025




Mittarit


Hyvinvointi, opiskelu- ja työympäristöVastuu
Periaate

Emme salli syrjintää tai epäasiallista käytöstä missään korkeakouluyhteisön toiminnassa.

Varmistamme esteettömät ja turvalliset tilat kaikille.

Opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvoinnin tukitoimia suunnitellaan yhdenvertaisesti.
HR-palvelut, esihenkilöt, opiskeluhyvinvointi-ryhmän jäsenet sekä opetushenkilöstö
Kehittämistavoitteet 2025
Lisäämme hyvinvointia työ- ja opiskelijayhteisössämme.
Toimenpiteet 2025
Turvallisemman tilan periaatteiden käyttöönotto
Esteettömyyskartoitukset kampuksilla
Etätyökäytäntöjen tarkastelu





HR-asiantuntija
Mittarit
Henkilöstökyselyn tulokset
Yhdenvertaisuuskyselyn tulokset
Opiskelijakyselyn tulokset

ViestintäVastuu
Huomioimme viestinnän saavutettavuuden ja ajantasaisuuden kaikessa korkeakoulun viestinnässä.

Syrjivää sisäistä tai ulkoista viestintää ei sallita ja siihen puututaan.
Johto, viestintäpalvelut, koulutus
Kehittämistavoitteet 2025
Lisäämme yhteistä ymmärrystä viestinnän saavutettavuuden merkityksestä. Sitoudumme viestinnän jatkuvaan parantamiseen ml. oppimisympäristöt ja palvelut.
Toimenpiteet 2025
Yhdenvertaisuussivustojen rakentaminen





HR-asiantuntija
Mittarit
Yhdenvertaisuussivusto on toteutettu Diakin nettisivuille
Falcony-ilmoitukset
Palkkaus, tehtäväjärjestelyt, työuraVastuu
Periaate

Palkkaus perustuu tehtävän sisältöön, vaativuuteen ja henkilön osaamiseen. Palkkauksessa noudatetaan työehtosopimusta.

Työnteon tapojen sovittaminen tarpeiden ja yhteisten käytäntöjen mukaan.

Mahdollisuus perhevapaisiin ja muihin tilapäisiin joustoihin perhe-elämän ja työnteon sovittamiseksi.

Tavoite- ja työhyvinvointikeskustelu pidetään vuosittain työntekijän ja esihenkilön kesken
Johto, viestintäpalvelut
Kehittämistavoitteet 2025
Tehtäväkuvaukset ja vastuut ovat läpinäkyviä ja selkeitä, ja ne lisäävät henkilöstön hyvinvointia. Diakin palkitsemiskokonaisuus selkiytetään ja tehdään näkyväksi.
Toimenpiteet 2025
Päivitetyt tehtäväkuvaukset sekä tavoitteet ja osaamisen kehittämissuunnitelmat viedään käytäntöön
Palkitsemiskokonaisuuden näkyväksi tekeminen ja toimenpiteet




henkilöstöjohtaja
Mittarit
Henkilöstökysely
YhteistyöVastuu
Periaate
Opiskelijakunta ylläpitää häirintäyhteishenkilöiden toimintaa, joka on saavutettava jokaiselle opiskelijalle.

Epäkohtien, syrjinnän tai epäasiallisen kohtelun ilmoituskanavat palvelevat kaikkia ja ilmoituksiin reagoidaan.

Diakin ja opiskelijoiden välinen yhteistyö perustuu luottamukseen, kunnioitukseen ja tähtää yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kehittämiseen.
Diakin opiskelijakunta ja Diakin johto
Kehittämistavoite 2025
Lisätään opiskelijoiden tietoisuutta siitä, miten toimia mahdollisissa häirintätilanteissa.
Toimenpiteet 2025
Diakin häirintäyhteyshenkilön nimeäminen
Turvallisemman tilan periaatteiden käyttöönotto




HR-asiantuntija
Mittarit
Yhdenvertaisuuskyselyn tulokset

Seuranta, arviointi ja viestintä

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteuttamisessa noudatamme jatkuvan kehittämisen (PDCA) -mallia. Toteutumisen seurantaa ja arviointia tehdään säännöllisesti Diakin henkilöstöpoliittisessa yhteistyöryhmässä. Henkilöstöpoliittisessa yhteistyöryhmässä ovat mukana työnantajan edustajina rehtori, koulutusjohtaja ja henkilöstöjohtaja. Työntekijöiden puolelta mukana työryhmän työskentelyyn osallistuvat työsuojelu- ja turvallisuuspäällikkö, työsuojeluasiantuntija sekä luottamusmiehet.

Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta pidetään yllä keskusteluissa sekä arjen toiminnassa. Viestintä ja tiedottaminen Diakin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteesta sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen liittyvistä toimenpiteistä ja niiden vaikutuksista on tärkeä osa organisaation sisäistä tiedotustoimintaa. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisessä tiedotuskanavina ovat Diakin nettisivut, henkilöstön intra, opiskelijakanavat, Diak-infot ja henkilöstötilaisuudet, esihenkilöfoorumit, yhteistyökokoukset opiskelijaedustajien kanssa sekä kuulemis- ja koulutustilaisuudet. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma julkaistaan Diakin nettisivuilla ja henkilöstön intrassa, jotta se on kaikkien saatavilla.

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden toteutumisen seuranta

  • Suunnitelman vuosittaisten toimenpiteiden seuranta
  • vuosittaiset henkilöstökyselyt
  • opiskelijakyselyt, -tilastot ja AVOP -palautteet
  • tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskartoitukset henkilöstölle ja opiskelijoille
  • vuosittainen henkilöstöraportti
  • työpaikkaselvitykset
  • turvallisuusraportit